Kan du lova att färdtjänsten som ofta är försenad kommer mer i tid. I så fall hur?

  1. Jag önskar jag kunde svara ja men jag kan lova att jag skulle ställa krav på att alla kontrakt omedelbart ses över och att alla kontraktsbrott reds upp. Som kommun har man rätt till att få en förklaring till varför det inte funkar och hur lösningen blir framåt. I upphandling (där man bestämmer färdtjänstbolag) måste man ställa rätt krav. Service är bland det viktigaste. Helt enkelt, vi skall handla med företag som gör rätt för sig.

    NEJ
    Sofia Hallgren Remnert
    Gruppledare Liberalerna
  2. Vi kan däremot lova att vi ska jobba för att detta ska fungera bättre. Självklart ska det vara så att färdtjänsten håller hög kvalitet och är pålitlig. Kommunen behöver bli bättre på att följa upp kvaliteten på den tjänst man har upphandlat och kräva åtgärder om man inte är nöjd med leveransen.

    NEJ
    Anna af Sillén
    gruppledare
  3. Färdtjänsten behöver tydliga krav. Dessa krav ställs vid upphandling. Den upphandlade färdtjänsten ska leverera hög kvalitet, punktlighet och hög service. Färdtjänstens bilar bör likt kollektivtrafiken förses med digital färdskrivare.

    NEJ
    Thom Zetterström
    Gruppledare (SD)